onsdag 19 juni 2013

Dölja kärlek?

Fick en fråga på inlägget om att leva mer än två personer, ifrån Winterdragon och här är mitt svar. Hoppas du blir nöjd och kanske att jag kan få mer frågor att svara på, det fick mig verkligen att fundera och tänka på viktiga saker. Tack!

Varför vill ni inte att den lilla skall se dig tillsammans med någon annan? Om ni som vuxna är okej med det, varför är det då något som måste döljas för barnet?

Jag förstår att det kanske är många som är nyfikna över detta och jag ska försöka att förklara det så bra som jag kan. Till att börja med hade jag gärna varit öppen med det inför lilla knytet, men min livspartner har hittills sagt ifrån. Dels är det väl lite för att barn är så öppna och det vore ju inte bra om knytet pratar om det på dagis när man inte är öppen med det ännu. Det kanske skulle bli lite pinsamt med andra föräldrar eller personalen. Nu är hon inte så pass stor att hon kan prata ännu, men när hon väl börjar göra det så kanske det är bra att hon inte pratar om att mamma brukar pussas med en annan tjej eller att mamma har en flickvän, när jag samtidigt har min livspartner.

Det kanske låter lite dumt att dölja det för mitt älskade lilla knyte, eftersom det så småningom kanske kommer bli en del av hennes liv också. Om jag en dag hittar en seriös flickvän som kanske även flyttar in. När det i så fall kommer till att hon också ska bo här, kommer vi alla tre dela säng när inte min livspartners barn är här.

Fast jag hade gärna velat vara öppen med lilla knytet, eftersom jag vill att mitt sätt att leva ska vara naturligt för mitt barn och att det ska vara något som är självklart när jag väl blir öppen med detta. Så att knytet kanske har lättare att möta motgångar och frågor, eftersom hen har växt upp med det och vet att det inte alls är något fel med det.

Fast som det ser ut nu kommer inte knytet få se eller veta något om det, om vi inte vet att tjejen jag träffar och kanske dejtar är seriös och att det kan bli något vettigt av det. Om det nu skulle bli att jag hittar en tjej som vill bli min flickvän och som känner att det kan bli något seriöst, då kommer jag att visa det öppet för knytet om min livspartner accepterar det och tycker det är vettigt. Men det är i alla fall så jag känner det.

1 kommentar:

  1. Tack, då förstår jag hur du resonerar. Känns som en väldigt jobbig sak att behöva dölja för sitt barn, bara. Hoppas ni lyckas hitta ett sätt att leva öppet med det så småningom, det känns så mycket bättre och är enklare på så många sätt.

    SvaraRadera